Til toppen
Superrask levering
(1-3 virkedager)
Norges største utvalg
av kun kvalitetsvarer
Alltid proff hjelp og gode råd
på telefon, epost eller chat

Kjøpshjelp

Levering & fraktberegning


1.    Pakkesporing
2.    Leveringstid
3.    Fraktkostnader

1. Pakkesporing:
Vi sender deg en leveringsbekreftelse på e-post så snart varene ligger ferdig pakket på vårt lager. Transportøren henter varer hos oss mandag - fredag mellom kl 15.00 og 16.00. Det kan derfor ta noen timer før pakken kan spores. Etter pakken er sendt med transportør fra vårt lager kan du selv spore den under "Ordrehistorikk" på nettsidene. Dersom du ønsker det kan du motta en SMS med leveringsinformasjon.

2. Leveringstid:
Alle varer med positiv lagerstatus på Telmo.no ligger på lager i Skedsmo. Ordrer som mottas før kl. 12:00 mandag - fredag vil normalt sendes samme dag, for levering neste arbeidsdag i Sør-Norge og levering etter 2-3 dager i resten av landet. I høysesong bør det beregnes 1-2 ekstra dager for levering.
Ordrer mottatt i helg eller på helligdager vil sendes fra vårt lager påfølgende ukedag. Mandag - fredag blir pakkene levert til transportør innen klokken 16:00 for transport ut til kunde. Varene sendes til et distribusjonslager i Oslo hvor pakkene blir fordelt morgenen etter og sendt videre til hele Norge.

PS! Bestillingsvarer har lengre leveringstid og vil ikke bli bestilt før det er mottatt ordre på varen. I enkelte tilfeller kan det være minimumskvanta fra leverandøren som gjør det vil ta lengre tid enn normalt å få varen til lager. Kontakt oss for mere info om bestillingsvarer.

3. Fraktkostnader:
Våre transportører beregner fraktkostnaden utifra pakkestørrelse, volumvekt og destinasjon.

Prisgrunnlag, også kalt fraktberegnet vekt, regnes ut ved hjelp av volumvekt. Volumvekt er transportbransjen's måte å regne om volum til vekt, og er nødvendig f.eks i de tilfeller der man sender noe med stort volum og liten vekt, f.eks en dyne. I disse tilfellene er det volumet pakken tar på transportmiddelet som avgjør hvor mye det koster å sende den, ikke vekten.

For å finne volumvekten multipliserer man lengde, bredde og høyde. Er målene i cm, deles resultatet på 1000 for å få dm3/l (volumet på pakken). Volumet deles igjen på den faste omregningsfaktoren. Fast omregningsfaktor for pakker: 5, for stykkgods 3,5 og for partigods 3. En faktor på 5 vil si at 1 m3 er 200 kg. Alle vekter oppjusteres til nærmeste hele kilo. For å finne prisen på pakken benytter vi fraktberegningsvekt, som er den høyeste faktor av volum vekt og reell vekt.
 
Regneeksempel:
Vi har en pakke som skal sendes. Reell vekt: 3 kg.
Pakkestørrrelse: Lengde 40 cm, Bredde 20 cm, Høyde 24 cm

Volumvekt: 40x20x24 = 19200 cm3 => 19200/1000 = 19,2 dm3 => 19,2/5 = 3,84 kg

Fraktberegningsvekt: 4 kg (3,84 kg >3 kg)

Fraktberegningsvekten er den høyeste vekten av virkelig vekt og volumvekt. I dette eksempelet er fraktberegningsvekten 3,84 kg, som Posten justerer opp til 4 kg. For ytterligere informasjon om fraktberegning, se Posten/Bring's fraktguide for bedrifter. 

Pristillegg til Svalbard:  Alle pakkeprodukter til og fra Svalbard får et fast pristillegg. Pristillegget er et fast kronetillegg per kolli, Kr. 250,- ekskl. mva (pr. 1.11.2020). Merk: Svalbard er å regne som tollmessig utland og skal derfor følge vanlig tollregler for import og eksport.

Farlig gods: Se postens informasjon om farlig gods.

  • Fraktmåter bedrift:

På de fleste fraktalternativene tilbyr vi nå et valg mellom Posten/Bring og PostNord. PostNord er betydelig billigere - men det er enkelte som fortsatt foretrekker Posten/Bring p.g.a. at man holder til på steder der Posten/Bring sitt nettverk er bedre og/eller raskere etc. Derfor tilbyr vi kundene våre å velge frakt leverandør der dette er mulig. PS! Fraktfrie sendinger går alltid med PostNord.

Bedriftspakke Dør-Dør (Posten) eller Parcel 18 (PostNord):

Pakkene leveres på døren til mottaker innen kl. 16.00 på utleveringsdagen innen kjerneområdet. Utenfor kjerneområdet må vi av kommunikasjonsmessige årsaker bruke en til to dager mer. Pakkene utleveres mot kvittering. Fremsendingstiden er 1-4 virkedager avhengig av transportstrekning. Du kan spore pakken ved hjelp av sendingsnummeret. 

Mål:        Minimum: 23 x 13 x 1 cm, maksimum: 120 x 60 x 60 cm
Vekt:       Inntil 35 kg

Volumtillegg min. kr. 76,- eks. mva tilkommer for:
-          Pakker større enn 60 X 60 X 120 cm, pakker med lengde > 120 cm, pakker med bredde > 60 cm og eller høyde > 60 cm
-          Pakker uten emballarsje eller i rull
-          Pakker under minstemålene 23 cm x 13 cm x 1 cm (pakken må sorteres manuelt)

Stykkgods (Posten) eller Stykkgods En Kolli (PostNord):

Pakkene leveres på døren til mottaker innen kl. 16.00 på utleveringsdagen innen kjerneområdet. Utenfor kjerneområdet må vi av kommunikasjonsmessige årsaker bruke en til to dager mer. Pakkene utleveres mot kvittering. Fremsendingstiden er 1-4 virkedager avhengig av transportstrekning. Du kan spore pakken ved hjelp av sendingsnummeret. 

Brukes for sendinger som overstiger maksvekten på 35 kg eller maksimale mål.

Servicepakke (Posten) eller MyPack Collect (PostNord):

Pakken hentes på nærmeste utleveringssted/Post i Butikk, utleveringsnettet består av ca. 1500 steder. Mottaker varsles om ankommet pakke via sms og /eller e-post (må bestilles via EDI-forhåndsmelding). Fremsendingstiden er typisk 1-3 virkedager (avhengig av avstand), enkelte strekninger 4-5 virkedager. For eksempel: Oslo-Oslo: 1 virkedag, Oslo - Bergen: 2 virkedager, Oslo-Bodø: 3 virkedager. Du kan spore pakken ved hjelp av sendingsnummeret du får tilsendt.

Ekspress over natt (Posten) eller Express Neste Dag (PostNord/Jetpak):

Levering til mottaker innen kl. 09.00 eller kl. 11.30 neste morgen, mandag til fredag, i de fleste byer og større steder. Øvrige områder innen kl. 16.00. Noen destinasjoner kan ha mer enn én dags leveringstid (for eksempel øyer uten daglig ferjeforbindelse og lignende). Må adresseres til gate-/stedsadresse med tilhørende postnummer (ikke til postboksadresse). Farlig gods kan ikke sendes ekspress! Det er også begrensninger på visse flytende produkter (Wet Cargo).

Mål:     Minimum: 23 x 13 x 1 cm, maksimum: 120 x 60 x 60 cm
Vekt:    Inntil 35 kg
Levering før kl. 07:00: For levering før kl 07:00 kommer et tillegg på kr 225,- ekskl. mva per pakke
Dette er i tillegg til vanlig ekspress-gebyr.

Brevpost (Posten):

Brevpost kan benyttes f.eks. der hvor minstemålet på en postpakke underskrides eller verdien av varene er veldig liten. PS! Brevpost kan ikke pakkespores og derfor foregår brevsendinger på kjøpers risiko.

Hentes på Skedsmokorset:

Befinner du eller bedriften din seg på Østlandet er det mulig å hente varene i våre lokaler. Du vil motta en hentemelding på SMS eller på e-post når varene er klare til henting. Telmo anbefaler aldri våre kunder å bare komme innom og sjanse på at varene er klare dersom det ikke er gitt beskjed om det på forhånd. Er det derimot gått noen dager siden du bestilte og du ikke har hørt noe fra oss anbefaler vi deg å ta kontakt med oss slik at vi kan avtale opphenting av varene.

  • Fraktmåter privat:

MyPack Collect (PostNord):

Vi bruker PostNord MyPack som hovedleverandør på leveranser til privatpersoner i Norge. Dette fordi PostNord har et svært godt utbygget nettverk av utleveringssteder i Norge, og de leverer til en svært hyggelig pris. De har også gode mobil apper for pakkesporing, slik at man til enhver tid vet hvor pakken er. Dette kommer våre sluttkunder til gode.

Alle varer på Telmo.no med lagerstatus større enn 0 ligger på lager i Skedsmo. Ordrer som mottas før kl. 12:00 mandag - fredag vil normalt sendes samme dag, for utlevering neste arbeidsdag. I høysesong bør det beregnes 1-2 ekstra dager for levering, selv om dette selvsagt er noe vi for enhver pris forsøker å unngå. Ordrer mottatt i helg eller på helligdager vil normalt sendes fra vårt lager påfølgende virkedag.

MyPack Home (PostNord):

Hjemlevering kan bestilles av kunden direkte i PostNord appen etter at sporingsnummer er sendt ut.

Hentes på Skedsmokorset:

Befinner du deg på Østlandet er det mulig å hente varene i våre lokaler. Du vil motta en hentemelding på SMS eller på e-post når varene er klare til henting. Telmo anbefaler aldri våre kunder å bare komme innom og sjanse på at varene er klare dersom det ikke er gitt beskjed om det på forhånd. Er det derimot gått noen dager siden du bestilte og du ikke har hørt noe fra oss anbefaler vi deg å ta kontakt med oss slik at vi kan avtale opphenting av varene.

PS! Dette er postens estimerte fremsendingstider, Telmo Control kan ikke lastes for eventuelle avvik fra disse som ikke skyldes våre egne rutiner. For ytterligere info om fraktpriser, se fraktinformasjon her i Kundesenteret.

Bestilling


4.    Priser
5.    Salgsbetingelser
6.    Endre og slette bestilling

4. Priser
På Telmo.no handler du til de samme prisene som du alltid gjør når du ringer oss.

Bedriftskunder som er logget inn vil se priser her i webshoppen etter eventuelle rabatter. Forhandlerprisene er oppgitt ekskl. moms. PS! Fraktkostnad tilkommer: Bedriftskunder som handler på kreditt vil få en beregnet frakt tillagt ordren og på ordrebekreftelsen her i webshoppen. Den virkelige frakt kostnaden på fakturaen kan avvike fra det dere ser i nettbutikken! Bedriftskunder som handler på forskudd vil også få en beregnet fraktkostnad tillagt ordren, men dette vil være den endelige frakten siden varer og frakt forskuddsbetales. 

Privatkunder ser priser her i webshoppen etter eventuelle rabatter, og de vil være de samme enten man er innlogget eller ikke. Sluttbruker prisene er oppgitt inkl. moms.  PS! Fraktkostnad tilkommer, og vil bli beregnet i utsjekk.

5. Salgsbetingelser: se her

6. Endre og slette bestilling
Du kan endre og slette en bestilling som allerede er lagt i handlevognen når som helst i handleprosessen. Etter at ordren er bekreftet i "Kassen" og du har mottatt ordrebekreftelse må du gjøre følgende for å endre og slette en bestilling:

Kredittkunder: Ring oss på Telmo Control eller sende oss en e-post og gi straks beskjed om hva du ønsker å endre eller evt. slette. Merk at ordren bare kan endres/slettes inntil Telmo har begynt å behandle ordren (plukk og pakk).

Forskuddskunder: Bedriftskunder som betaler på forskudd kan IKKE endre sin bestilling etter at den er bekreftet men må legge en ny ordre. Sletting av ordre er kun mulig ved å gi beskjed til Telmo Control på telefon eller på e-post snarest mulig og senest FØR vi har begynt å behandle ordren (plukk og pakk).

Privatkunder: Privatkunder kan IKKE endre sin bestilling etter at den er bekreftet men må legge en ny ordre. Sletting av ordre er kun mulig ved å gi beskjed til Telmo Control på telefon eller på e-post snarest mulig og senest FØR vi har begynt å behandle ordren (plukk og pakk).

PS! Varer som legges i "Handlevogn" blir liggende der til de blir slettet, selv om du logger deg ut og inn på webshoppen. Dersom du skal handle flere varer på Telmo.no kan du altså legge varer i handlekurven idag og fortsette og handle imorgen. Dette sparer deg samtidig for frakt.

Sikkerhet


7.    Trygghet
8.    Personvern
9.    Passordhåndtering
10.  Cookies

7. Trygghet
Det er trygt å handle på Telmo.no. Vi benytter ansvarlige, sikre og tekniske løsninger som gjør at du trygt kan bestille dine varer hos oss. Under bestillingsprosessen beskytter vi dine opplysninger ved hjelp av kryptering (SSL – Secure Sockets Layer). Dette betyr at dine opplysninger sendes via sikker forbindelse, og ikke kan leses av utenforstående.
Nettbutikken Telmo.no er drevet av Telmo Control A/S, et solid selskap med 50-års erfaring i båtutstyrsbransjen og med en omsetning på 40 mill. kr. i 2019. Dersom du er usikker på hvordan vi behandler våre kunder så er det bare å sjekke våre Trustpilot tilbakemeldinger, de aller fleste kundene våre er kjempefornøyde med oss. Det er vi helt sikker på at du blir også.

8. Personvern
Telmo.no behandler personopplysninger du gir oss på en måte som verner ditt firma og din personlige integritet og privatliv. Opplysninger som kan knyttes til deg som person vil aldri bli gjort tilgjengelig for andre virksomheter eller bli koblet med andre eksterne register.

Bare spesielt godkjente personer hos oss vil ha tilgang til informasjon som kan knyttes til ditt firma eller deg som individ og Telmo.no har etablert teknologiske sperrer som hindrer at uvedkommende kommer i kontakt med informasjonen.

Alle kunder kan til enhver tid rette eller slette sine registrerte persondata. Dette gjøres ved innlogging på Min side. Kontakt om dette kan også gjøres via e-post eller telefon. For mere informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger les våre GDPR retningslinjer.

9. Passordhåndtering
Alle kunder får utlevert - via e-post eller brev - sitt initiale brukernavn og passord fra Telmo Control A/S. Deretter velger du selv ditt eget innloggingspassord på Telmo.no. Dette ligger lagret kryptert på våre servere og gjennom teknologiske sperrer som vi har etablert kan ingen i vår organisasjon eller utenforstående få tilgang til dette. Passordet kan du selv endre på Min side. Kontakt oss for å legge til flere brukere fra din bedrift.

10. Cookies
Cookies, eller informasjonskapsler, er små tekstfiler som sendes fra en webside (feks Telmo.no) og lagres på besøkerens datamaskin. Denne tekstfilen brukes for å forbedre internettsiden for brukeren eller levere statistikk rundt bruken av internettsiden. En cookie kan ikke starte et program. Cookies brukes for å lagre innloggingsinformasjon på Telmo.no hvis du krysser av for dette ("Husk brukernavn og passord"). Merk at du bør være bevisst på at dette ikke gjøres på en maskin tilgjengelig for andre, da de kan bruke informasjonen til å logge seg inn på din konto hos Telmo.no. Om nettleseren din er innstilt på å ikke akseptere noen cookies, har du ikke mulighet til å bestille varer fra internett. Det er enkelt å endre denne innstillingen i nettleseren.

Betaling


11.    Kredittkunder (kun bedrift)
12.    Forskuddskunder (bedrift og privat)

11. Kredittkunder (bedrift)
På Telmo.no handler og betaler du som kredittkunde til samme betalingsbetingelser som på telefonsalg, normalt sett 30 dager fra vi sender varene.

Telmo tilbyr 3 typer faktura til bedriftskunder:
- Papir faktura (vil utgå snart)
- Faktura på e-post i pdf format
- Elektronisk faktura i EHF format

Standard er EHF faktura. Dersom din bedrift ikke er satt opp til å motta EHF faktura vil du få tilsendt faktura på e-post (pdf faktura). Er du i tvil om du kan motta EHF faktura kan du sjekke dette i ELMA-registeret. Dersom du ikke mottar fakturaer fra oss i det formatet du ønsker så må du gi oss beskjed så skal vi naturligvis hjelpe til.

Dersom du har e-post faktura fra oss og du ikke mottar disse fra oss etter at du har mottatt varene må du ta kontakt med oss slik at vi kan få oversendt en ny til deg.
Årsaken til at du ikke har mottatt fakturaen kan være:
- Den har blitt stoppet av spam filteret i din mailboks. Sjekk om du har fått e-post fra noreply.autoinvoice@visma.com og verifiser at denne e-post adressen er registrert som godkjent avsender i ditt e-post system
- Din mailboks er full
- Feil ved vår mailserver

PS! Du kan alltid se og laste ned dine fakturaer under "Min side"/"Faktura historikk" her på hjemmesidene våre.

12. Forskuddskunder (bedrift og privat)

På Telmo.no handler du som forskuddskunde til samme betalingsbetingelser som på telefonsalg.
For å handle som forskuddskunde på Telmo.no må du:
- Betale med gyldig debet- eller kredit kort eller ha en PayPal konto som du kan betale med

PS! Oppkrav tilbys ikke som betalingsalternativ på Telmo.no.
Varene sendes fra oss så snart innbetalingen er registrert. Normalt sett dagen etter at innbetaling har skjedd (krever bank innbetaling før kl. 14:00)

Privatkunder betaler gjennom vår betalingsinnløser Klarna som tilbyr flere ulike betalingsalternativer: Kortbetaling eller faktura betaling (med tilvalg for nedbetalingsplan)  Normalt sett venter vi noen dager før vi trekker beløpet fra Klarna slik at vi er helt sikker på at kundene våre har fått varen før kjøpesummen trekkes fra konto - og derfor kan det også ta noen dager før man får en faktura fra Klarna etter at kjøpet på www.telmo.no er gjennomført.

Ordrehistorikk


13. Hvordan sjekker jeg mine tidligere innkjøp fra Telmo?
Ordrehistorikk fra dine webkjøp og fra alle andre kjøp hos Telmo Control er tilgjengelig på www.telmo.no under "Min side"/"Ordrehistorikk".

Reklamasjon & garantier


14.    Hvordan reklamerer jeg på en vare?
15.    Hvilke rettigheter og plikter har jeg som kunde om jeg mener produktet har feil eller mangler?
16.    Garanti
17.    Returnere vare
18.    Bytte vare

14. Hvordan reklamerer jeg på en vare?
a. Kontakt oss på telefon 66 92 65 00 (mandag - fredag, 08.00 - 16.00) eller på e-post: postmaster@telmo.no. Du vil innen kort tid motta en forhåndsbetalt returseddel fra oss slik at du kan sende varen i retur. Pakken skal tydelig merkes (utenpå emballasjen) med selgers godkjente retur nummer. Se under 16. hvilken informasjon som må følge pakken.
b. Blir reklamasjonen godkjent  av oss sender vi ny vare til deg helt uten kostnad for deg. Om vi mener det ikke finnes grunnlag for reklamasjon vil vi ta kontakt med deg.

15. Hvilke rettigheter og plikter har jeg som kunde om jeg mener produktet har feil eller mangler?
Kjøper plikter straks å undersøke salgsgjenstanden som er kjøpt hos Telmo Control A/S. Reklamasjon over mangler som kan oppdages ved en vanlig besiktigelse skal fremsettes straks. Mangler som først kan oppdages etter montasje og prøvekjøring skal reklameres straks mangelen konstateres.
Alle reklamasjoner må skje skriftlig med angivelse av varens typebetegnelse, serienummer og fabrikasjonsmerke, samt bilder av installasjon, samt leveringsdag. For utførte arbeider skal oppgis hvilket arbeid som er nødvendig, og dette kan kun bestilles etter godkjenning av selger.

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, og kjøper har reklamert innen de nevnte fristene, kan kjøper gjøre gjeldende følgende krav:
- Under visse forutsettinger velge mellom retting og omlevering.
- Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig.
- Kreve erstatning.

16. Garanti
Alle produkter kjøpt på Telmo.no følger de vanlige garanti vilkårene for alle produkter solgt av Telmo Control A/S. Ønsker du å reklamere på et produkt finner du mer informasjon her nedenfor. Garantien dekker ikke vanlig slitasje eller bruksfeil.

PS! Under ingen omstendighet vil Telmo Control dekke arbeidsomkostninger som er utført uten at dette er avtalt med oss på forhånd! Vi får selv aldri dekket arbeidsomkostninger fra våre leverandører - og vi må derfor være strenge på dette.

17. Returnere vare
Ønsker du å returnere en vare, følger du disse enkle stegene:

a. Kontakt oss på telefon 66 92 65 00 (mandag - fredag, 08.00 - 16.00) eller på e-post: postmaster@telmo.no. Du vil innen 24 timer (man-fre) motta en returordrebekreftelse fra oss som du printer ut og legger ved forsendelsen slik at vi kan vite at sendingen er din. Varen(e) sender du tilbake til oss for vurdering. Husk å tydelig oppgi "Returårsak".
b. Når varen er mottatt hos oss, vurdert og godkjent vil pengene bli kreditert din kundekonto hos Telmo. Merk at det kan ta noen dager før dette blir synlig for deg. Om vi skulle mene at det ikke er mulighet for retur av kjøpte varer vil vi kontakte deg. PS! Husk at varene skal returneres ubrukt og i original forpakning!

Angående returgebyrer og returfrakt kostnader gjelder følgende:
- Returårsak "Kunden har bestilt feil vare" eller "Avbestilling": 25% returgebyr påløper. Returkostnadene dekkes av kjøper.
- Returårsak "Selger har solgt feil vare" eller "Varene er feilsendt": Ingen returgebyrer. Returkostnaden dekkes av selger.

Merk! at ingen retur godkjennes uten skriftlig godkjenning fra Telmo Control FØR varene sendes tilbake, all returfrakt forskuddsbetales av kjøper, oppkravsendinger blir nektet mottatt.

PS! All godkjent retur må være i uskadet original-emballasje og varene ubrukt, kopi av faktura skal følge returen. Pakken skal tydelig merkes (utenpå emballasjen) med selgers godkjente retur nummer. PS! Det godtas ingen retur på spesialbestilte produkter og elektriske produkter hvor emballasjen har vært åpnet.

Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for alle varer kjøpt på www.telmo.no med unntak av bestillingsvarer og enkelte tilbudsvarer. Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir Telmo melding om dette (angrefrist), eller aller helst benytter Telmo sitt "Angrerettsskjema" og sender varene tilbake til Telmo Control AS sin adresse: Industriveien 1, 2020 Skedsmokorset. 

All godkjent retur må være i uskadet original-emballasje og varene ubrukt, angrerettsskjema skal følge returen. Straks den returnerte varen er mottatt av Telmo Control (og senest i løpet av 1-2 uker), vil vi undersøke varen og dersom den tilfredsstiller kravene til godkjent retur vil kjøpesummen umiddelbart tilbakeføres til kunden via Klarna's betalingsløsning.

18. Bytte vare
Normalt sett godtas ikke bytte av varer kjøpt på Telmo.no. Dersom det likevel godtas må returårsak "Avbestilling" benyttes og kunden går frem som beskrevet ovenfor under "Returnere varer".