Til toppen
Superrask levering
(1-3 virkedager)
Norges største utvalg
av kun kvalitetsvarer
Alltid proff hjelp og gode råd
på telefon, epost eller chat

Usikker på valg av propell?


Stålpropell 3-blader, høyregående
Aluminiumspropell 3-blader, høyregående
Bronsepropell 4-blader, venstregående for fast aksel


Fyll inn skjema etter beste evne og vi kontakter deg
med ett forslag.
Felter med  *  er obligatorisk og nødvendig for at vi
skal kunne hjelpe deg.

Det kan være være mange grunner til å bytte propell.
Ønske om høyere toppfart. Fortere opp i plan. 
Prøve å få drivstoffkonstnadene under kontroll.
Eller klassikeren, "DET SKJÆRET VAR IKKE DER I FJOR!"
Uansett behov, vi er her for å hjelpe deg!

Andre forespørsler
postmaster@telmo.no


TELMO CONTROL SIN PROPELLGUIDE:

Generell info om propeller:
En propell er et fremdriftsmiddel hvor blader eller vinger festet til et nav omsetter en roterende fremdrift i luft eller vann. Propeller brukes på båter og fly. Rotoren i en turbin og i en jetmotor er også en form for propell. Faste propeller har en spesifikk diameter og en spesifikk”stigning” (pitch). Det er propellens diameter og stigning som er de avgjørende faktorene for valg av propell (se nedenfor). 

Materialer:
Materialet som en propell er laget av er også en viktig egenskap å ta hensyn til når man skal velge propell. Det produseres propeller i bronse, aluminium, plast, kompositt eller rustfritt stål. Når en propell får stor belastning under høyt turtall vil myke materialer ”gi etter”, og dermed vil den reelle stigning til propellen bli lavere, enn ved en propell med fastere materiale. En propell laget av stål er det absolutt beste materialvalget når du skal kjøpe propeller, og gir et bedre grep i vannet. Samtidig er den endel dyrere enn en alumiminumspropell.

 

Stigning:
Stigning er den teoretiske distansen propellen beveger seg gjennom vannet for hver omdreining. F. eks en propell med 19” stigning skulle ideelt sett gjort at båten også
beveget seg 19” på 1 omdreining. Siden vann er et bevegelig medium, vil noe av vannet presses ut til siden av propellen. Det er vanlig å ha slipp på ca. 20 %, men ved å velge riktig propell kan man minske slippen helt ned til 10-15 %.Propell pitch Det er viktig å huske at mindre slipp på propellen vil gi høyere påkjenning på motoren og dermed lavere turtall.

Det er derfor vanligvis nødvendig å gå ned på propell stigning for å oppnå samme turtall. Forandring av stigning
på propellen kan øke eller senke turtallet på motoren. Man regner 150-200 omdreininger pr. tomme stigning.

Dersom turtallet er for høyt velger du en propell med mer stigning, dersom turtallet er for lavt må du gå ned på stigning.

Diameter:Propell diameter
Diameter er distansen tvers over en sirkel som omgir alle propellbladene. Mål fra senter av akselhullet til tuppen av propellbladet x 2 (f.eks hvis målet er 6”, så er diameteren på propellen
12”).

Størrelsen på en propell:
En vanlig måte å oppgi størrelsen på en propell er f.eks. 3 x 13 x 19:
3 = antall blader på propellen
13 = diameter i tommerPropell cupping
19 = Stigning i tommer

Hva er cupping?
Cupping er en liten flipp på enden av propell bladene som har til hensikt å redusere slippen. Denne effekten oppnår man vanligvis på høyt turtall. Når slipp reduseres ved hjelp av cupping er det vanlig å måtte redusere propellstigningen noe da motstanden blir større, og turtallet naturlig nok reduseres.

 

Propell rake

 

Hva er rake?
Rakeverdien angir hvor mye propell bladene legger seg bakover. Dersom man ønsker kraftig baugløft på båten er det normalt å ha høy ”Rake”, dvs. at propellbladene legger
seg kraftig bakover. Man kan også få propeller med nøytral eller negativ ”Rake” hvor propellbladene faktisk legger seg forover. 
 



Usikker på valg av propell? Fyll inn skjema under og vi skal hjelpe deg så godt vi kan.